BarokOpera Amsterdam bewoners van Amsterdam Noord in Theater De Rietwijker om haar nieuwe voorstelling “De Ontmaskering van Peter de Grote” bij te wonen, als opmaat op de landelijke tournee.
Op het podium zingen en spelen 5 zangers, 1 acrobaat, 1 jongleur en 9 instrumentalisten.
De vraag “wie was Peter de Grote?” is het uitgangspunt van een mozaïekvoorstelling waarin de grillige figuur van Peter de Grote en zijn theatrale leven centraal staan. Een muziektheatervoorstelling vol (spraak-)verwarring en verkleedpartijen, snorren en mutsen, historische kennis en culturele achtergronden, theatraal vuurwerk en muzikale hoogstandjes.
Het publiek wordt uitgenodigd om samen met het Aubade koor mee te doen wanneer “het volk” de terugkeer van de Tsaar bezingt!
Rusland staat nu in de belangstelling. 300 jaar geleden ontwikkelde Tsaar Peter de Grote een sterke band met Nederland. Dit bijzondere, theatrale personage inspireerde vele componisten, zoals Donizetti (Il Borgomastro di Saardam, 1827). De idealisering van Peter in de operafragmenten -de “nepnieuwsmachine van de 19de eeuw”- wisselen we af met korte sketches en beeldende scenes om diverse waarheden te bieden over Rusland en Peter de Grote. Het is aan de toeschouwer om hieruit zijn eigen beeld van Tsaar Peter en van Rusland samen te stellen.
Meer over de voorstelling
In De ontmaskering van Peter de Grote nemen we u mee naar 1697, het jaar dat de Russische Tsaar in Nederland verbleef om zich te verdiepen in de Hollandse scheepsbouw. Peter de Grote was een raadselachtig figuur, balancerend tussen Oost en West. Hij is door de eeuwen heen een voorbeeld voor veel Russische leiders: verlicht heerser, daadkrachtig, veelzijdig en voorstander van modernisatie. Maar daarnaast kon hij wreed en meedogenloos zijn. De vragen die de Russen tot op de dag van vandaag bezig houden zijn: Was Peter nu een schurk of een heilige?
Vele dichters, kunstenaars en componisten haalden inspiratie uit het leven van Peter de Grote. Om dichterbij dit fascinerende personage te komen kiezen wij als uitgangspunt muzikale hoogtepunten van Grétry (1790), Donizetti (1827) en Albert Lortzing (1837) uit drie “opéra-comiques” die over zijn leven zijn gecomponeerd. Bijzonder in Nederland : de musici zijn specialisten van dit repertoire dat ze uitsluitend op instrumenten van die tijd bespelen.
Deze werken bevinden zich in de collectie van het Théâtre Français de La Haye, het beroemde Nederlandse theater- en operagezelschap dat bestond vanaf de 17de eeuw tot het jaar 1919. Ze waren rond 1800 zeer populair in Europa.
Theater De Rietwijker
Parlevinker 9 – Amsterdam-Noord
Regelmatig ontvangt onze redactie nieuws over Amsterdam-Noord in de vorm van persberichten. Indien van toepassing plaatsen wij deze berichten en nemen deze mee in onze Amsterdam-Noord nieuwsbrief. Meer informatie over het insturen van persberichten en overzicht reeds geplaatst uitgelicht nieuws.